ශ්‍රී ලංකා රාමඤ්ඤ මහා නිකාය 1863

සිරි සුමිත්ත වංසාවතංස සද්ධර්ම කීර්ති ශ්‍රී රාජකීය පණ්ඩිත ශ්‍රී ලංකා රාමඤ්ඤ මහා නිකායේ මහාලේඛකාධිකාරි
මාතලේ ධම්මකුසල මා හිමි විසින් 2017 02 04 දින බුදු සරණ පත්‍රයට ලිවූ ලිපියකි.


ශ්‍රී ලංකාවේ වර්තමාන ශාසන ඉතිහාසයේ ඉතා වැදගත් සිදුවීම් සමූහයක් සනිටුහන් කරන යුගයක් ලෙස, 18,19 සියවස් හඳුන්වා දිය හැකිය. ඒ කාල පරිච්ඡේදය ශාසනික වශයෙන් සිදුවූ ඓතිහාසික සිද්ධි නිසා පමණක් නොව රටේ ජාතික ඉතිහාසයේ අනුස්මරණීය සිදුවීම් මාලාවක්ද සිදුවී ඇති බැවින් ඉතිහාස ප්‍රවෘත්ති සමාලෝචනය කළ විද්වතුන්ගේ සැළකිල්ලට මෙම යුග පාත්‍ර වී ඇත. සිදුවීම් වාර්තා කළ උගතුන් ඒවායේ යථා තත්ත්වය ඒ ආකාරයෙන්ම සනිටුහන් කර ඇත්තේද යනු විශේෂයෙන් ම සැළකිල්ලට ලක් කළ යුතු කරුණුය. එසේ වීමට හේතුව බටහිර අධ්‍යාපන ක්‍රමය හා සංස්කෘතිය වැළදගත් අය විසින් තමාට අභිමත ලෙස ඉතිහාසය විකෘති කොට වාර්තා කළ බැවිනි.එසේ නොවේනම් එම වාර්තාවන්හි අවශ්‍යයෙන්ම ඇතුළත් විය යුතු කරුණු එම වාර්තාවල සටහන් නොවූ බව දක්නට ලැබේ.

විශේෂයෙන් ආගමික අංශයේ සිදුවු පුනර්ජීවන වැඩසටහන් පිළිබඳව වැඩි අවධානයක් යොමු කරනු රිසියෙමි. එයිනුත් ශ්‍යාමොපාලි මහා නිකාය බිහිවීමත් වැලිවිට අසරණ සරණ සංඝරාජයාණන් වහන්සේගේ උද්‍යෝගිමත් වැඩසටහන් කොළඹ යුගයේ ආරම්භය දක්වාම ක්‍රියාත්මක වීමත්, ඒ අතරතුර අමරපුර මහා නිකාය බිහිවීමත් විශේෂයෙන්ම සැළකිය යුතු සිදුවීම් ය. රට පුරා ව්‍යාප්ත වු මෙවැනි නිකායයන් දෙකක් මහත් ශාසනික ව්‍යාපාරයක් ආරම්භ කොට තිබියදී 19 වෙනි සියවසේ මධ්‍ය භාගයේ ශ්‍රී ලංකා රාමඤ්ඤ මහා නිකාය නමින් තවත් අභිනව භික්ෂු වංශයක් ආරම්භ වීම කාගේත් අවධානයට යොමු කළ යුතු කරුණකි.

1863 ජූලි දහතුන්වෙනි දින ගාල්ලේ ගිං ගඟ ඉදිකරන ලද ඤෙය්‍යධම්ම මුනිවර සංඝරාජ මංගල සීමාව නම් උදකුක්ඛේප සීමාවේදී සිව් නමක් උපසම්පදා කිරීමෙන් මෙම භික්ෂු වංශය ආරම්භ වූ බව පැහැදිලි වේ. තමන් සමඟ බුරුම රටට වැඩම කොට එහිදී උපසම්පත්තියට පත්වු තෙරවරුන් පිරිසක් සමඟ අඹගහවත්තේ ඉන්දාසභවරඤාණසාමී නාහිමියන්ද, එලෙසම වනවාසීව වැඩසිට, පිරිසුදු මහණ උපසම්පදාව අපේක්ෂාවෙන් බුරුම රටට වැඩම කොට තමන් සමඟ බුරුම රටේදී උපසම්පදාව ලැබු පිරිස් එකතු කරගත් පුවක්දණ්ඩාවේ පඤ්ඤානන්ද නාහිමි ද සහභාගි කරවාගෙන, ඊටත් කලින් උපසම්පත්තිය ලබා මෙහි වැඩම කොට සිටි වරාපිටියේ සුමිත්ත ස්වාමින්ද්‍රයන් වහන්සේ උපාධ්‍යායත්වයෙහි තබාගෙන උඩුගල්මොටේ ගුණතිස්ස, තෙලිකඩ නන්දසාර, ගාල්ලේ ජනානන්ද, තලහේනේපොළ සීලරතන යන සමුණුද්දේශයන් හතර නම ප්‍රථම වරට මෙම උපසම්පදා වාරයේදී අධිසීල තත්ත්වයට පත්කිරීමෙන් ප්‍රථම උපසම්පදාව සිදු කරන ලද බව වාර්තාගතය. මෙම උපසම්පදාව සිදුවන විට අඹගහවත්තේ නාහිමියන් ජන්මයෙන් වයස අවුරුදු තිස් එකක් තරම් වූ භික්ෂුවරයෙකි. උන්වහන්සේගේ පැවිදි ජීවිතයේ ආරම්භය පිළිබඳවද කරුණු මඳක් සලකා බැලීම අවශ්‍යයය.

ගාල්ලේ සම්භාවිත වැදගත් පරපුරක් වූ මදනායක පරපුරේ පවුලේ දෙවෙනියා ලෙස 1832 දී උපත ලැබූ මදනායක කුමරු කොරනේරිස් මදනායක නමින් හැඳින්විය. ගාල්ලේ තුවක්කුගල වත්තේ පුරාණ විහාරාධිපතිව වැඩවිසු අක්මීමන සෝභිත හිමියන් වෙත පැවිදි වු කොරනේරිස් කුමරුවා අඹගහවත්තේ සරණංකර නමින් හැඳින්විණි. උපතින්ම ශාසන මාමක ධෛර්යය සම්පන්න අඹගහවත්තේ සරණංකර සාමණේර නම සසරින් ගෙනා උරුමයක්ද තිබුණා විය හැකිය. ඒ නිසාම අවශ්‍ය බණ දහම් ඉගෙනීමට මනා පෞරුෂයෙන් හෙබි ගුණවත් සිල්වත් මහතෙරවරුන් රැසක්ම ආශ්‍රය කිරීමට බෙන්තර වනවාසයෙහි ඉගෙනුම ලබමින් සිටි යුගයෙහි උන්වහන්සේට අවස්ථාව ලැබුණි. ඒ අතර වැලිගම සුමංගල, යාත්‍රාමුල්ලේ ධම්මාරාම, පොතුවිල ඉන්ද්‍රජෝති වැනි මහතෙරුවරුන් ඇසුරු කළ නිසා 1856 දී මල්වතු මහා විහාරයේ උපසදම්පදාව ලැබීමට හැකිවිය. එසේ වුවත් සීමාවාද, දළ්හීකර්ම වාද, පාරුපණ වාද වැනි විවාදයන් නිසා භික්ෂූන් අතර පැවති අසමගියත්, අන්‍යාගමිකයන්ගෙන් එල්ල වන ගැහැටත් ගැන අඹගහවත්තේ හිමි එතරම් සතුටු නොවීය. මේ කරුණු පිළිබඳව හික්කඩුවේ සිරිසුමංගල නාහිමියන් සමඟද සාකච්ඡා කළ බව ඉන්දාසහ චරිතයෙහි සටහන් වේ. මේ අතර අඹගහවත්තේ හිමි සියම් නිකායෙන් ඉවත්ව බුලත්ගම ධම්මාලංකාර හිමියන්ගේ ඇසුරින් අමරපුර නිකායට ඇතුළත් වූහ. සමීපව ආශ්‍රය කළ බොහෝ දෙනා අතර ඇතිවු සාකච්ඡාවලදි නැවතත් පිරිසුදු උපසම්පත්තියට බුරුමයේදී ලබාගැනීමේ අදහස තමා ඇසුරු කළ බොහෝ දෙනා සමඟ සාකච්ඡා කොට තිබූ බැවින් උපසම්පත්තිය ලබා ගැනීමට 1860 දී උන්වහන්සේ බුරුමයට ගමන් කරන දිනයේ උන්වහන්සේගේ අරමුණට සුබ පැතීමට සියම් අමරපුර දෙනිකායේ භික්ෂූන් ද වරායට පැමිණි බව එම වාර්තාවන්හි ඇතුළත් වේ. අඹගහවත්තේ නාහිමියන් බුරුමයෙන් උපසම්පත්තිය ලබා 1862 මෙහි ආපසු වඩින විටත් ප්‍රමුඛ පෙළේ භික්ෂූන්ගේ හා දායකවරුන්ගේ පිළිගැනීමක් තිබුණු බැවින් නව උපසම්පදාවක් පිහිටුවීම පිළිබඳව පොදු අදහසක් සමාජයේ සාකච්ඡා වෙමින් පැවති බව පැහැදිළි වේ.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s